Se alla blogginlägg

Plötsligt blev hemmamiljön även en arbetsmiljö

Att ordna en fungerande arbetsmiljö för sig själv hemma kan kräva lite fantasi eller åtminstone en stund vigd åt att fundera ut hur det skulle kunna bli bättre. Om du är chef, och ansvarar för din personals ergonomi när de hemmajobbar, ska du inte glömma bort dig själv.

Se alla blogginlägg

Plötsligt blev hemmamiljön även en arbetsmiljö

Att ordna en fungerande arbetsmiljö för sig själv hemma kan kräva lite fantasi eller åtminstone en stund vigd åt att fundera ut hur det skulle kunna bli bättre. Om du är chef, och ansvarar för din personals ergonomi när de hemmajobbar, ska du inte glömma bort dig själv.



Ser det bra ut?

Det är lätt att veckorna rusar iväg och varje dag går åt till så mycket annat att tankar kring ergonomin helt enkelt får stå åt sidan. Om du skulle lägga allt annat åt sidan just nu, vad skulle du åtgärda först? Vi kan ta en gemensam titt på din arbetsplats. Res dig upp och ställ dig bredvid platsen där du jobbar. Ser det bra ut? Du behöver ha en sittvänlig stol, tillräckligt hög för dig. Får du dagsljus i rummet och från vilket håll? Det ska varken vara ett fönster framför eller bakom dig. Eller har du en annan tillräcklig ljuskälla placerad rätt? Dålig belysning kan orsaka muskelspänningar och trötthet. Helst ska du ha din arbetsyta i ett rum med fönster. Om du står upp ska underlaget inte vara för hårt och gärna ska dina fötter ha ett par stödjande skor.


Hur sitter du?

Sätt dig nu på stolen och känn efter. Dina fotsulor ska nå i golvet, utan att du behöver luta dig framåt. Ryggstödet ska ge support, så att du varken sjunker ihop framåt eller lutar dig bakåt. Hur fungerar stolen ihop med bordet? Kan du skjuta in stolen och komma nära ditt tangentbord, med en ungefärlig 90-gradig vinkel vid armvecket?
Låt händerna vila på tangenterna och fötterna mjukt stödja mot golvet. Känns det bra? Inte bara ok, utan bra! Om tangentbordet har en förmåga att skjutas längre och längre upp på skrivbordet kan du lägga något under som ger lite friktion, eller sätta en tung bok ovanför som stopp.


Klimat

Nu kan du fundera på hur klimatet är vid din arbetsplats där hemma. Är det tillräckligt varmt eller kallt? Har du ett element i rummet som behöver justeras? Är det kallt om fötterna eller i svanken? Du kan ta en extra minut och tänka på hur du kan få till en behaglig arbetstemperatur.
Om du är frusen av dig, finns risk att du spänner dig under arbetsdagen. Man kan också må bra av att göra en ansträngande övning som gör att pulsen går upp. Säkert har du en favoritövning, så att blodcirkulationen kommer igång. Samtidigt är en för varm arbetsmiljö inte heller bra för arbetsförmågan.

Ljud

Vad hör du från din arbetsplats? Finns det några störande ljud du kan minimera? Många som jobbar hemma under pandemin sitter i köket, där kylskåpet lever om, med diverse störande ljud och surr. Det kan hjälpa dig att sänka ljudet på aviseringar och telefonsignalen kanske inte ens behöver vara påslagen? Många som normalt sitter i ett kontorslandskap upplever dock att hemmamiljön är betydligt tystare.

Vägra ett stillasittande liv

Trots att du ordnar en bra arbetsmiljö är det viktigt att du inte blir sittande för länge. Allas kroppar behöver röra sig. Därför behöver du inte få dåligt samvete om du hoppar upp och går. Tvärtom, att fylla på kaffet, titta ut genom fönstret, fylla diskmaskinen, rasta hunden och hänga en tvätt mår du bra av. Och många hemmajobbare kan intyga att det är just när man lämnat skrivbordet en stund som kreativa tankar blommar ut och problemlösning kommer som ett ja, så ska jag förstås göra.

Du kanske även vill läsa om...