Se alla blogginlägg

Det hållbara livet

Det är lätt att ta på sig för mycket om du har ett naturligt driv och en inbyggd ansvarskänsla. Men om återhämtningen inte hinns med, gör inte kroppen det heller.

Se alla blogginlägg

Det hållbara livet

Det är lätt att ta på sig för mycket om du har ett naturligt driv och en inbyggd ansvarskänsla. Men om återhämtningen inte hinns med, gör inte kroppen det heller.



Stress och återhämtning

Stress kan vara, och upplevas som, något positivt. En känsla som skapar motivation, som ger en skjuts framåt och rullar iväg en rörelse i tanke och kropp. Vi kan känna oss levande, som om vi var på vårt livs prestationstopp. Positiv stress är som det låter - positiv - så länge du har koll på din återhämtning.


Det tidiga skedet

När förväntningarna från arbetet ökar eller privatlivet lägger på ett större mått av stress än tidigare, behöver kroppen sin återhämtning desto mer. Det är i det tidiga skedet av för mycket stress som den riskerar att ta överhanden. Själva kan vi luras att tro att det går bra. Vi fortsätter i samma eller högre tempo, utan att öka återhämtningen. Här kan vi stoppa utvecklingen och välja att ta hand om oss själva.


Välmående och balans

Hur vi får ett välmående och balanserat liv är så individuellt. Kanske du behöver ordna 15 minuter varje dag, när du är bara för dig själv och får reflektera. Det kan kännas omöjligt i vissa tider i livet, men det kan hjälpa att prata med familjen och kollegorna.

Eller kanske du har en situation där du får för lite stimulans av andra och outtalade förväntningar från omgivningen orsakar stress. Har du provat att föreslå en avstämning med din chef mer regelbundet, där du pratar mindre om dina prestationer och chefen istället berättar om sina förväntningar?

Även i en arbetsgrupp kan man ta initiativet till att ta upp vilka förväntningar som finns på varandra. Det fungerande teamet stärker varandra och öppenhet är en viktig ingrediens. Att få berätta hur stressad du känner dig kan lätta på trycket, men risken är att någon kollega tyst tar på sig ännu mer av arbetsbördan. Tvåvägssamtal om hur vi hjälper och stöttar varandra är konstruktivt, där alla får höras.


Ett hållbart liv

Forskning säger att det finns några faktorer som är samma för oss alla när det gäller återhämtning.

Sömn
Varva ned på kvällen utan skärm och om nattsömnen inte räcker, upptäck tuppluren! Har du barn kan du hjälpa dem att gå ned i vila tidigare med högläsning, lugn musik och massage. Smart är den förälder som lär sitt barn huvudmassage, men var beredd att ge tillbaka. :)

Motion
Det måste inte vara på ett speciellt sätt, hitta ditt sätt och tänk nytt! Finns det något du kan göra som höjer pulsen utan att du tänker på det? Dans, ridning, nybörjarkurs i tennis, skogspromenad? Kanske din hund gärna kör intervaller med dig istället för vanlig promenad, gå 100 steg, spring 100 steg.

Kost
Ät för att må bra, med rätt bränsle som räcker för en hel dag. När behöver du ladda med energi? Är det mellan 10-15 som du arbetar som hårdast behöver du ladda för det, med riktig frukost och lunch vid en regelbunden tid. Skippa salladen och blanda grönsakerna i något varmt och mättande.

Hållbara relationer
Hemma och på jobbet, försök att se varandra! Var medveten om att stress ger ett stort självfokus, med all rätt för det krävs enorm energi att stressa. Var närvarande med familjen och öppen om hur du mår. Och precis som i arbetsgruppen, kom ihåg att lyssna på andras upplevelse av situationen.

Ta hand om dig

Och du, vi vet att det inte är enkelt. Det kan se så pretentiöst ut, med tips och råd kring utmattning. Vem vet exakt hur din situation är mer än du själv? Vi vill skicka med en önskan om att du tar hjälp innan din energi tar slut, för vi vet att vägen tillbaka annars kan bli lång. Ta hand om dig!

Du kanske även vill läsa om...