Se alla blogginlägg

Det är i pausen hjärnan tar nytt tag

Enligt facket har du rätt till både rast och paus. Rasten är 30-60 min som du rår över själv och räknas inte in i din arbetstid. Pausen däremot är något helt annat.

Se alla blogginlägg

Det är i pausen hjärnan tar nytt tag

Enligt facket har du rätt till både rast och paus. Rasten är 30-60 min som du rår över själv och räknas inte in i din arbetstid. Pausen däremot är något helt annat.



Har du möjlighet att ta paus? Till skillnad från rasten, tas pauser när arbetet tillåter, med syftet att fylla på med energi och ge en bensträckare. På många arbetsplatser är det vanligt med fikapaus, tid som arbetsgivaren ger dig för att utbyta tankar med kollegor eller sträcka på din kropp. Medan på andra jobb har man i okunnighet en kultur där pauser är tabu. Det tycker vi är dumt. Företag har så mycket att tjäna på friska, pigga och alerta medarbetare. Och pauser behöver inte innebära vetelängd eller skrollande.

Om du som arbetar hemma framför datorn lägger in några minuter här och där under dagen till att stretcha en trött rygg, göra benböj eller klappa hunden kan du tjäna igen det i effektivare arbetsfart. Det är nämligen i pausen som hjärnan tar nytt tag.


Fråga dig vilken sorts mikropauser du behöver

Om du arbetar praktiskt kan det vara skönt att vila kroppen och händerna. Göra tvärtom-övningar (det motsatta av de rörelser du gör mest) eller prata om ditt och datt över en kaffekopp, IRL eller på Teams. Om du sitter statiskt vid datorn måste du resa dig från stolen. Många sitter hela dagen vid ett höj- och sänkbart skrivbord. Det tycker vi är synd. För att göra det roligare att stå, kan du testa StandUp-appen som räknar hur länge du arbetar stående. Finns på hemsidan också om man inte har iPhone.


Sätt ett kryss i almanackan

Paus är bästa medicinen för problemlösning, då tankarna får flyga fritt en stund. Om pausen dessutom innebär en rask runda runt kvarteret eller annan fysisk rörelse förbättrar du din inlärning. Det är inte bara Anders Hansen, författare och överläkare i psykiatri, som menar att det finns mycket man kan göra för att må bättre och då främst med fysisk aktivitet. Bestäm en tidsperiod som passar dig, så får du se om det gör skillnad. Sätt ett kryss i almanackan när du började ta rörliga pauser och se efter några veckor om du känner att arbetet gått bättre eller sämre, om du hunnit mer eller mindre. Och nu talar vi fortfarande om väldigt korta avbrott några gånger om dagen.

Behöver du få upp pulsen eller få ner den?

Även om du känner dig stressad kan just motion vara bra för att lätta på trycket. Du har väl ett hopprep i skrivbordshurtsen? Två minuters hoppande hemma i köket är ett bra recept mot stressaxlar. Har du armstöd på stolen? Ta tag om stöden, sug in naveln mot ryggraden och häv upp rumpan från stolen.

Var du uppe halva natten med småbarnen, är en 10 minuters powernap helt rätt, för att återfå full koncentration och effektivitet. Med hemmajobb bör det gå lätt att ordna, i utbyte av en fikapaus eller som en del av din rast. Sömnbrist är inget kroppen mår bra av och ingen tjänar på att du sitter och nickar vid datorn eller drömmer om att få lägga huvet på bordsskivan. Men ställ ditt alarm, var disciplinerad och stäm av med din arbetsgivare! Det finns en historia om snickaren från Vimmerby på 1930-talet, som varje lunchrast lade sig raklång på snickarbänken och tog sig en lur. Är inte det väl använd egentid?

Efter pausen, full fart!

Efter pausen ska du ta med dig den nya energin och dyka in i ditt arbete igen. Kanske just då är bästa stunden att ta tag i "surdegen", mailet du undvikit eller veckorapporten. På den bara! Det kommer att gå undan och sedan får du göra en sån där skön bock på din lista.

På företagshälsan gillar vi pauser! Vi vet att välmående arbetsplatser tar sig tid för mikropauser i arbetet.

Arbetstidslagen tar upp rast och paus i 15-17 §.
Unionen
Ledarna
Kommunal


Mer om friska arbetsplatser



Du kanske även vill läsa om...