Se alla blogginlägg

Vem bestämmer hos dig? Se till att det inte är din stol

Vid din arbetsstation har du kontrollen och ditt främsta ergonomiska hjälpmedel, kontorsstolen ska lyda. Men är det inte ofta tvärtom? Vi reder ut hur du kan ta tillbaka kommandot.

Se alla blogginlägg

Vem bestämmer hos dig? Se till att det inte är din stol

Vid din arbetsstation har du kontrollen och ditt främsta ergonomiska hjälpmedel, kontorsstolen ska lyda. Men är det inte ofta tvärtom? Vi reder ut hur du kan ta tillbaka kommandot.



Om ryggen känns trött behöver maktbalansen ses över. Det är väl inte så att stolen är inställd för att passa någon annan än just den kropp som sitter på den? Att stol och bord vägrar förändring och du anpassar dig. Skämt å sido, men det är faktiskt allvar. Din kropp ska inte slitas. Den måste hålla.

Belastningsskador kommer när vi jobbar på i ett högt tempo för länge utan att stanna upp och känna efter. Hur sitter jag? Genom en ökad förståelse och medvetenhet kring kroppens behov och funktioner kan besvär förebyggas.

Kanske du vill ställa dig upp just nu och titta på din kontorsplats. Idag kan den vara i hemmet lika väl som på kontoret, eller i en grävmaskin för all del. Har du minimal belastning på axel, nacke och rygg när du sitter? Det finns några saker som är viktiga att kontrollera.

Höjd
Dina fotsulor ska vila på golvet samtidigt som underarmarna får stöd i bordsskivan. Din blick ska vara i höjd med skärmens överkant.

Sittdjup
Du ska sitta bekvämt och tillräckligt långt bak på stolsitsen, samtidigt som framkanten inte får klämma i knävecken.

Ryggstöd
Höjden på ryggstödet ska vara inställt så att du får stöd i svanken, inte för högt, inte för lågt.

Armstöd
90 grader måste vinkeln vara i armvecket. Du ska kunna sitta upprätt och ändå ge underarmen stöd mot bordet. Stolens armstöd ska inte vara i vägen så att du höjer dina axlar.


Lär känna varandra

Om du inte har kvar manualen till din kontorsstol (ofta hänger den bortglömd på underredet) kan du se om manualen finns att googla. Annars brukar det gå bra att prova sig fram bland spakarna. Huvudsaken är att du avsätter en stund till att lära känna din stol, så att om någon skulle låna den och ändra på inställningarna kan du lätt justera tillbaka till rätt läge.

Det viktigaste att tänka på är hur länge du sitter ned under en dag. Se till att ta många pauser, hellre flera korta än en lång och när du tar paus; lämna stolen och gör några övningar som är sköna för musklerna i nacke och axlar.

Oavsett om du arbetar i hemmiljön eller på arbetsplatsen är det arbetsgivarens ansvar att du har den utrustning som behövs för att minska risken för fel belastning.

Har du en köksstol?

Om det är tänkt att du ska arbeta hemma under en längre tid behövs en stol som kan anpassas. Hör efter om du kan hämta hem en kontorsstol från jobbet. Men om du arbetar hemma mer sällan kan en köksstol duga, så länge du har rätt höjd i förhållande till bordet och stöd för svanken. Prova att lägga en kudde i ländryggen.

Ha en trådlös mus mellan tangentbordet och bordskanten, så att du jobbar med den framför kroppen. Om du sitter vid köksbordet är det nära till hands att variera dig till att stå vid en köksbänk. Jobba med rak nacke och stöd för underarmarna. Stå på en dubbelvikt yogamatta eller ha på dig bekväma inneskor.


Att jobba i soffan

Om du måste sitta i soffan och arbeta, se till att få bra stöd för ryggen, med en fast kudde. Soffbord är ofta alltför låga, så höj upp dataskärmen rejält med laptopstöd eller en trave böcker. Ett löst tangentbord är alltid bättre än det du har på datorn. Se till att variera ställning så att du inte hamnar i en låst position under lång tid. Hoppa upp och rör på dig varje timme. Tips! Är ni fler i familjen som jobbar hemma kan ni rotera, så att ni byter platser när en del av dagen har gått.


Hjälp med ergonomin hemma och på jobbet

På Dalarnas Företagshälsa arbetar experter på området ergonomi, med utbildning inom fysioterapi. Det finns mycket mer kunskap som du kan få ta del av antingen via någon av våra kurser digitalt eller så kommer vi ut till din arbetsplats.

Att få hjälp med sin kontorsplats är en lättnad för många och innebär en fantastisk skillnad. Med små förändringar vad gäller fysiska justeringar vid din arbetsyta och råd kring pauser, övningar, hur du lägger upp din dag och annat kan du undvika belastningsskador. Var rädd om din kropp. Den ska hålla länge!


Digital ergonomikurs


Du kanske även vill läsa om...