Se alla blogginlägg

Vikten av att prata om stress som arbetsgrupp

Vad har inte redan skrivits om stress? Trots det är problemet kvar, känslan av att vara ensam i sitt livs karusell, som går varv på varv. För att stå stadigt med båda benen behövs stöd utanför dig själv.

Se alla blogginlägg

Vikten av att prata om stress som arbetsgrupp

Vad har inte redan skrivits om stress? Trots det är problemet kvar, känslan av att vara ensam i sitt livs karusell, som går varv på varv. För att stå stadigt med båda benen behövs stöd utanför dig själv.



Stöd hjälper mot stress

Någon som har erfarenhet och som lyssnar, och som ser din situation från ett annat perspektiv kan utgöra den stora skillnaden som hindrar en utmattningsdepression.


Är det vettigt att sträva efter balans?

Det är nog ganska vanligt att känna en längtan efter en friktionsfriare vardag. Var sak på sin plats, ordning och reda, ett återkommande flow. Ett arbetsliv i balans. Men finns det jobbet eller ens det vardagslivet?

Tänk dig ett annat yrke än ditt, problemfritt och betydligt lugnare. Men nej, även där finns såklart inslag av både stress, ansvar, problemlösning och stretchande. Så vad gör man?


Det behövs kunskap och samtal om stress

Trots att det redan talats så mycket om stress ökar sjukskrivningarna enligt Försäkringskassans undersökning från 2020. Att sjukskrivningar knutna till stressrelaterade sjukdomar och syndrom blir fler är sorgligt, för det påverkar vår livskvalitet, både din egen och dina närståendes.

Finns det något vi kan göra tillsammans så är det att acceptera, identifiera, utvärdera och förhålla oss. Som arbetsgrupp bör vi avsätta tid för att lägga stressen på bordet, synlig. Att prata om stress är ett första steg till att börja förebygga stressrelaterad ohälsa.


Stresspåverkan på mitt jobb

Alltså, på vår arbetsplats, kan vi gemensamt:

  • Acceptera att utmaningar (problem!) finns som kan utlösa daglig stress.
  • Identifiera situationer, arbetsmoment och sysslor som vi i vårt jobb måste hantera.
  • Utvärdera dessa moment/situationer och se om det finns förändringar som vi, med gemensamma ansträngningar, kan göra för att minska stresspåverkan.
  • Förhålla oss till stressiga situationer med en strategi för att ändå, trots dessa, kunna må bra.

På välmående arbetsplatser förs samtal kring en konkret utarbetad handlingsplan för stresshantering på jobbet. Eftersom stressrelaterad ohälsa orsakar enorma produktionsbortfall är det här ett av det viktigaste vi gör.


Våga prata om hälsoläge och stress

Det är vanligt förekommande att medarbetare och chefer håller stressen inom sig utan att prata om den. Kanske man slänger ur sig en kommentar (Åh, så stressigt det är!) men utan att prata om den konstruktivt. Det kan finnas många anledningar till det. Man kanske inte vill visa sig svag, känner att alla andra håller ihop så då borde väl jag också det, vill utstråla koll på läget. Man vill visa att man klarar uppgiften/rollen/tjänsten, men egentligen finns behov av kompetensutveckling. Man kanske inte har tid, vill bara bli klar, inte avbruten, jobba vidare, vi tar det sen!

Om låsningarna finns där kan ni behöva hjälp att komma vidare med ett öppet samtal och en kartläggning. Hur mår vi på jobbet? Hur är hälsoläget på arbetsplatsen? Har vi kartlagt genom anonyma enkäter?


Kurser och dialog

Kunskapen om stress är ofta varierande mellan individer och arbetsgrupper inom organisationen. Ett bra sätt att starta igång samtalet är att ge alla en gemensam utgångspunkt i form av en kurs i Hållbart Arbetsliv. En sådan kan du boka via företagshälsan.

En annan sak du som chef kan göra är att vara ett föredöme i återhämtning. Den som sker under paus och rast och den som sker hemma. Prata mycket om vad som ger dig kraft och energi, vad du gör med din friskvårdstimme och hur du själv hittat mer balans. Med det i minnet såklart att alla inte har samma förutsättningar och samma belastning på sin fritid.


Återhämtning förebygger utmattning

Om jobbet vore det enda man gjorde på en dag kanske återhämtningen skulle räcka. Om det inte var snuviga barn, hämtningar, bilreparationer, äldre släktingar, telefoner som ringer, köttbullar som ska stekas, vaknätter, träning, tandläkarräkningar.

Har du gett jobbet 100% av din dagsenergi? Din återhämtning måste vara tillräcklig för att täcka energibehovet under hela dygnet. Det kan kännas omöjligt i perioder. Men i längden behöver din kropp få regelbunden motion, sammanhängande sömn, tid för reflektion och hälsosam kost.

Finns det några små förändringar du kan göra som ger stora resultat, en vana som går att justera? Under stress blir perspektiven smalare. Ta den tid på dagen när du känner dig extra kreativ och använd den till att reflektera. Bestäm dig för en (1) förändring som ger lite mer återhämning, om det så bara är att träna 5 minuters avslappning med barnen på köksgolvet varje tisdag kl. 18:30.


Chefens ansvar

Att förebygga utmattning är lättare - och billigare! - för företag än att vänta tills en anställd har "gått in i väggen". När utmattningen väl kommer krävs en lång och kostsam rehabilitering och lidandet för din personal blir större.

Det är, för många, roligt att arbeta. Det slitna uttrycket "många bollar i luften" kan ge mening och en adrenalinkick. Stress finns i många stadier. Den positiva kicken som hjälper en att komma vidare, prestera, fatta beslut. Den påfrestande stressen, som i längden leder till ohälsa.

För att förstå varför du ska ta hjälp att förebygga stressrelaterad ohälsa bland dina medarbetare kan du behöva utbilda dig. Företagshälsan coachar chefer och ger kurser som BAM, Bättre Arbetsmiljö. Vi utför också hälso- och arbetsmiljökartläggning hos er, som en temperaturkoll på ert klimat för att hjälpa er till en sundare miljö och friskare personal.




Du kanske även vill läsa om...